Esa Pakarinen oli kovaääninen
Esa Pakarinen oli kovaääninen. Sodanjälkeisen Suomen
isokokoisin. Oli niitä muitakin: Eemeli, torien
kuninkaat helppoheikit ja Helsingin Olympiastadionin.
Kaikkien tehtävä oli sama - saada ääni kuulumaan
älämölön yli. Torin vilinän, työväentalon humun, tai
mölisevän ja hurraavan urheilukansan.
Pakarisen ura alkoi jo sotavuosina,
mutta merkittäväksi viihdetaiteilijaksi Esaias nousi
kierrellessään 1940-luvun lopulla Suomea
Repe Helismaan ja Tapsa Rautavaaran kanssa.
50-luvulla "Rovaniemen markkinoilla" ja liuta
Puupää-elokuvia tekivät Pakarisesta tavallisen kansan
suursuosikin - kultturiväki tosin nosteli nokkaansa
ja tuhahteli suurieleisesti haukkuen "rillumarein"
totaalisen lyttyyn.
Puupäiden mukanaan tuoma suosio hiipui television ja
rockmusiikin ottaessa harteilleen viihdyttämisen taakan
60-luvulla. Viimeisen kerran Esa nousi pinnalle,
vaikkakin vain hetkiseksi, 70-luvun puolivälissä
kahdella Pakarock-levyllä, joista ensimmäinen myi
kultalevyn verran.
Pakarinen kuoli syöpään vuonna 1989. Miehen merkityksestä
suomalaisen viihteen saralla kertonee se seikka, että
Esa oli viimeinen taiteilija, joka haudattiin
valtion piikkiin.
Kommentit
Lähetä kommentti